ENGASJERT

De som ikke orker å engasjere seg har heller ikke grunn til å klage.

søndag 16. oktober 2011

Sosiale medier

Jeg er èn, av få, som ikke er på "fæisbuk".  Grunnen til det er at jeg mener at det er et medium tilpasset de sosialt mistilpassede.  Jeg får ofte spørsmål, à la "Synes du ikke det hadde vært artig å fått kontakt med de du gikk sammen med på realskolen?".  Svaret mitt er ganske enkelt.  De jeg vil ha kontakt med, fra realskole eller framhaldsskolen, de har jeg kontakt med. De jeg ikke vil ha kontakt med - har jeg ikke kontakt med.

Om jeg hadde vært på facebook, så ville et av kriteria jeg ville lagt til grunn for å være venn med noen, være at jeg hilste på vedkommende om jeg f.eks traff ham på en butikk.  Jeg tror det er mange som er venner på facebook, som går rett forbi hverandre når de treffes i det daglige.  Hva er da vitsen?

Påstand: Facebook er for sosialt mistilpassede.  Jo flere venner, jo større kasus er du.

2 kommentarer:

  1. Føyer meg inn i (den lille?) rekken av personer som ikke er på facebook (fb). Jeg er derimot en offensiv sms-bruker, noe jeg begynner å forstå er gammeldags.

    Du nevner realskole/framhaldskole. Husk at fb opprinnelig var laget for universitetsstudenter, og -ansatte. Har det sklidd ut? Gymnas = sms? Yrkesskole = walkie-talkie? Husmorskole = ?

    SvarSlett
  2. Sklidd ut aldeles. Vil tro at universitetsstudentene ikke brukte dette til å dele do-vaner, og om hva de skulle ha til middag.

    Walkie-talkie er et egna medium for bruk på saueleiting. Der er det kun relevant informasjon som skal deles, ikke pjatt.

    SvarSlett