ENGASJERT

De som ikke orker å engasjere seg har heller ikke grunn til å klage.

onsdag 30. november 2011

Trenger vi lensmannskontor?

I min kommune er det et lensmannskontor.  Det er det de sier iallefall.  Jeg har ikke sett en lensmannsbetjent på flere år, så jeg tviler.

For noen år siden ble jeg på en lørdag oppmerksom på en person som kjørte i sterkt beruset tilstand.  Ringte nummeret til politiet, og ble tatt imot på sentralen i Krisiansund.  Svaret der var det at de ikke hadde kapasitet - så de skulle be det lokale lensmannskontoret ta kontakt med vedkommende over helgen, og "snakke ham til rette".  Forbanna døgenikter.

Jeg har samme følelsen overfor det lokale lensmannskontoret som jeg hadde overfor det lokale postkontoret.  I rundt årtusenskiftet, da den mest moderne delen av befolkningen hadde tatt i bruk brevgiro, så kom jeg hjem fra jobb og klokken nærmet seg 16.  På den tiden var livet mitt slik organisert at jeg måtte på postkontoret for å få utrettet et ærend, men det var ikke brevgiro altså.  Postkontoret stengte kl 16.00.  I det jeg parkerer bilen, og småspringer mot døra - ser jeg en postansatt spurte mot døra.  I det jeg griper i døra, hører jeg "klikk", og døren er låst.  Postmannen pekte på klokken.

Jeg var ikke en av de som stod med ansiktet fult av krokodilletårer den dagen det lokale postkontoret ble nedlagt.  Nok av dem i lokalavisa, for å si det slik. Det var en gledens dag for meg.  Takk for sist, på en måte.

Ettertiden viser at vi aldri har hatt så godt tilbud som etter at postkontoret ble lagt ned.  Post i butikk er en mye bedre løsning.  Det ble spådd krise for de som hadde postsparebankbok.  Spør dagens unge om hva postsparebankbok er.

Mon tro om ikke "Politi i butikk" (forkortet PIB) hadde vært en ide?  Da hadde i det minste folk sett lovens lange arm.  Nå vet vi ikke om de eksisterer en gang.

Min største drøm er å bli stoppet av lokalavisa (ja, den som ble nevnt i et tidligere innlegg), med følgende dype spørsmål: "Hvordan stiller du deg til at lensmannskontoret i Nesset blir lagt ned?"

Mitt svar vil da bli: "Hææææ?  Er det lensmannskontor i Nesset?".   Lokalavisen hadde aldri klart å fått med seg den formuleringen - det hadde sikkert blitt en ombytting, kanskje med et svar på et helt annet spørsmål - f.eks "I år skal vi til syden, så regnværet her hjemme tenker vi ikke på".

Uansett, spørsmålet er: Er all forandring til det verre?

Forca Ytre!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar